La travessa

La ruta que proposem unifica i dóna caràcter de travessa circular a diferents itineraris que actualment són utilitzats pels excursionistes d'una manera aïllada i lineal. Així permetem a l'excursionista recórre els Ports i conèixer aquest indret en el seu conjunt amb tota la seva varietat paisatgística, natural i cultural, que és molt variada. La travessa consta de cinc etapes, i es pot començar i finalitzar en qualsevol dels cinc llocs que funcionen com a inici-final d'etapa. També es pot fer en ambdós sentits de la marxa, indistintament.

Etapa 1: Paüls - Arnes

Estels del Sud Inici: Paüls.
Final: Arnes.
Recorregut: 21,99 Km
Desnivell +: 1300 m
Desnivell -: 1080 m
estels del sud Descarregat el track de l´etapa 1

Pujarem al capdamunt del poble a buscar el cementiri, seguint el GR per una pista, fins una cruïlla on haurem de deixar el GR que puja al Monsagre i seguirem cap el Coll de la Gilaberta, primer per pista, passant per la Font del Morellà, i quant aquesta s'acaba per senda en forta pujada fins el Coll de la Gilaberta. Del coll baixarem fins les runes del Mas de les Crevetes de Lloà i d'aquest bonic llogaret fins a les runes dels masos de Fandos i Capellà. Per tal d'evitar el Pas de la Barca, sovint amb aigua, caldrà seguir les indicacions del "pas alternatiu", baixar a la llera del barranc, i pujar pels bancals de l'altra riba per enfilar la feixa que primer planera i després de baixada ens estalviarà aquest Pas. En poca estona arribarem al Barranc de Piquer, normalment amb aigua, ja sota les Roques de Benet. Uns 200 mts. més endavant i desprès de passar per un pas empedrat, veurem que a la nostra esquerra marxa un camí planer, si el seguim uns 30 mts. arribarem a una font en un bassi. Per bona senda pujarem a buscar el coll de la Terra, des d'on per bona pista anirem baixant fins a trobar la pista asfaltada que provenint d'Orta du a la Franqueta. Seguirem aquesta pista cap a l'esquerra, pujarem fins el Coll de Blanco i planejarem fins el Coll de la Valera, en aquest punt i abans que la pista comenci a baixar, veurem a la nostra dreta un pivot indicador del Parc que ens farà agafar una sendera, que estalviant-nos un bon tram d'asfalt, ens durà fins la zona de Lliberós i els Estrets. En aquest lloc podrem escollir el toll que més ens agradi per prendre un merescut bany. A la sortida dels Estrets i abans de la pujada empedrada que ens duria a una pista, seguirem per una senda paral·lela al riu, marcada com a PR. Aquesta senda aboca a una pista de terra que tot passant pel gual cimentat del riu va a sortir a un altra pista asfaltada que seguint-la cap a l'esquerra ens durà fins a Arnes.

Etapa 2: Arnes - Beseit

estels del sud Inici: Arnes.
Final: Beseit.
Recorregut: 22,5 Km
Desnivell +: 1155 m
Desnivell -: 1095 m
estels del sud Descarregat el track de l´etapa 2
Sortirem d'Arnes pel mateix camí que ahir vàrem arribar, fins a prop del mas Nou, on ens desviarem a la dreta per una pista que es transformarà en una senda (en aquest tram s'ha fet una gran tala d'arbres convertint-se en un tallafocs) i més tard en pista un altre cop per arribar a un desviament a l'esquerra poc abans del coll de la Creu. Passant a prop del mas de la Creu i caminant pels marges dels camps, remuntarem un collet, des d'on ja en franca baixada anirem a trobar el riuet de les Valls, i el remuntarem passant per sota la roca Grossa fins els paradisíacs prats enfront les runes del mas de les Valls, on agafarem la senda que passant pel coll de Xertó ens durà al riu Algars, una mica mes amunt del toll del Vidre. Seguirem per la pista fins agafar el camí de la costa d'Arrancapets, passant pel coll de Pelele, pujarem al cim de la Penyagalera, magnífic mirador del paisatge que ens envolta. En tota la zona alta de la Penyagalera, haurem de parar atenció, ja que a trams el sender està una mica perdut. Pel camí que tot baixant ens durà fins a la Pesquera, gaudirem d'unes vistes privilegiades del racó de Sant Antoni. Un cop arribats al riu Ulldemó i la Pesquera, qui es resistirà a fer un banyet? Ja per pista arribarem a Beseit.

Etapa 3: Beseit - Refugi Font Ferrera

estels del sud Inici: Beseit.
Final: Ref. Font Ferrera.
Recorregut: 21,42 Km
Desnivell +: 1160 m
Desnivell -: 620 m
estels del sud Descarregat el track de l´etapa 3
Per realitzar aquesta etapa tenim dues alternatives. L'opció més "tranquil·la" i apta per tots els públics serà anar pel GR-8, fins i tot es pot escurçar un tram de camí pel Clot de Maçana. L'altra alternativa és per les Gúbies del Parrissal, senyalitzada amb els estels, que descrivim a continuació i on haurem de parar compte amb el Pas del Romeret. La primera meitat d'aquesta etapa anirem remuntant la vall del riu Matarranya, així que sortirem de Beseit resseguint tota la pista que ens durà fins el Parrissal. On acaba la pista comença una bonica senda paral·lela al riu, a trams arranjada amb unes passeres que ens estalviaran de mullar-nos els peus. Estarem tota l'estona envoltats d'altius cingles i esveltes agulles. Quan arribem a les Gúbies, tindrem dues opcions, en funció del cabdal d'aigua i les ganes de mullar-nos que tinguéssim. La més senzilla si el cabdal ho permet, és seguir pel riu i travessar l'estret. Aquest passatge és impressionant, les parets s'eleven més de cent metres a banda i banda i ens sentirem molt petits dintre aquesta mena de catedral. L'altra és el pas del Romeret. Abans d'arribar a l'estret surt una senda a l'esquerra. Pugem uns cent metres de desnivell, que ens faran suar i sobretot fer gaudir d'unes privilegiades vistes. Caldrà parar atenció a la baixada, ja que hi ha trams força drets, on ens caldrà agafar-nos de valent als graons i les cadenes que hi ha instal·lades per facilitar els passatges més exposats. Aquest camí no és recomanable a persones amb vertigen o que no tinguin experiència en passatges d'aquesta mena. Un cop a l'altra banda de l'estret, seguirem riu amunt i poc després del pont de la Guimerana (no busqueu cap pont! ja que es tracta d'un pas engorjat) surt a mà dreta la senda que ens pujarà pel barranc de la Coscollosa, passarem a tocar de diversos teixos, un d'ells de mida monumental. A la sortida del barranc i després d'una bassa trobarem als prats d'en Rubera l'anomenat xalet del Rei, a partir d'aquí i sempre rodejats de boscos de pins seguint sendes i pistes arribarem al Refugi de la Font Ferrera.

Etapa 4: Refugi Font Ferrera - Nou Refugi Caro

estels del sud Inici:Ref. Font Ferrera.
Final: Nou Ref. Caro.
Recorregut: 19,61 Km
Desnivell +: 760 m
Desnivell -: 910 m
estels del sud Descarregat el track de l´etapa 4
Sortim del refugi travessant els magnífics boscos de pins, seguint el GR (que no deixarem en tot el dia), primer per pista i després agafarem la senda que passa per la font del Bassiol i per sota el Negrell. Tornarem a prendre la pista de les Vallcaneres i ens desviarem per seguir en direcció a Casetes Velles, tot passant pel Refugi del Mas del Frare. De Casetes Velles anirem un bon tros per la pista i passarem per la font de la Llagosta fent camí cap a la cova Vidre, magnifica formació excavada en un cingle. Passant per sota la cresta del Marturi, arribarem al coll de Pallers, i d'aquí baixarem a trobar la pista al coll de la Carrasqueta. Seguirem el GR7 per pista Asfaltada, es passa per la urbanització dels Ports deixant, a mà dreta, el Restaurant del Port, a 80 metres mà dreta, Refugi Caro que es troba a la mateixa vora de la pista (pivot Estels).

Etapa 5: Nou Refugi Caro - Paüls

estels del sud Inici:Nou Ref. Caro.
Final: Paüls .
Recorregut: 22,86 Km
Desnivell +: 870 m
Desnivell -: 1300 m
Temps aporx: 8 - 9 h
estels del sud Descarregat el track de l´etapa 5
Refugi Caro Nou direcció GR7 – Paüls per pista asfaltada. Caminarem uns 100mtrs. i a mà esquerra trovarem una esplanada amb fites, seguir les fites fins arribar a la pujada del talla focs. (Torres Electriques). Començarem a pujar pel talla focs seguint les fites i marques d'Estels fins trovar un sender que creua (No agafarlo), continuar baixant pel talla focs de l'altra vessant, (marques d'Estels del Sud), fins trovar el Gr7 (marques roiges i blanques). Continuar el Gr7 a mà esquerra fins la pista asfaltada direcció les Foies. En aquests prats haurem de parar atenció ja que hi pasturen bous. Des d'aquí passant pels colls d'en Caubet i de Carabasses arribarem al Refugi de les Clotes (no guardat), racó molt bonic per fer una paradeta i descansar. Seguirem pel GR fins el Coll dels Eriçons i les Rases de Marraco. Prop de l'Espina passarem pels colls d'Alfara i de l'Enrajolada. Sempre seguint el GR passarem pel coll dels Ginjolers, travessarem els Puchols, i farem cap al Coll del Camp. Podrem veure en la distancia les Roques de Benet, que en la següent etapa ens acompanyaran un bon tros de camí. Anirem baixant en direcció a l'àrea recreativa de Sant Roc, on podrem trobar aigua, i desprès en 20 minuts ja som a Paüls.